BUDOWA SAMOCHODU OSOBOWEGO

Obserwując różne typy samochodów osobowych łatwo możemy zauważyć, że budowa poszczególnych części jest podobna we wszystkich pojazdach.

Kurs pracownika zabezpieczenia technicznego
www.techom.com
Gwarantujemy zdobycie uprawnień i wpis na listę
pracowników zabezpieczenia technicznego.

■ Każdy samochód osobowy składa się z trzech zasadniczych zespołów, którymi są:

► nadwozie, stanowiące pomieszczenie dla kierowcy i pasażerów,

► podwozie, składające się przeważnie z ramy, do której umocowane są zawieszenia kół, oraz układu napędowego, hamulcowego i kierowniczego; innym rozwiązaniem obecnie najczęściej stosowanym jest nadwozie samoniosące, w którym zadanie ramy spełnia płyta podłogowa zespawana w jedną całość z blachami nadwozia;

► silnik będący źródłem napędowym pojazdu; obecnie produkowane samochody osobowe mają silniki spalinowe gaźnikowe lub o zapłonie samoczynnym.

■ W samochodach osobowych stosuje się trzy zasadnicze układy wzajemne tych zespołów, a mianowicie:

► silnik umieszczony z przodu napędza koła tylne, np. „Polski FIAT 125p”,

► silnik umieszczony z przodu napędza koła przednie, np. „Syrena”,

silnik umieszczony z tyłu napędza koła tylne, np. „Polski FIAT 126p”.

■ Każde z tych rozwiązań charakteryzuje się innymi użytkowymi.

Podobne wpisy